Az egykori budapesti Kossuth híd

Oktatás

Általános

Manda ID
322920
Cím
Az egykori budapesti Kossuth híd
Leírás
A budapesti Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum gyűjteményében található, 1948-ban postázott képeslapon a hajdani budapesti Kossuth híd látható, melynek igazán érdekes története van. A második világháború végéhez közeledve a németek 1945. január 18-án robbantották fel az utolsó budapesti hidakat, az Erzsébet hidat, a Lánchidat és a Margit híd megmaradt részét. Ám még ez sem állíthatta meg a szovjet csapatokat, a hadműveletek a fővárosban és környékén 1945. február közepén véget értek. A szovjetek három hadihidat készítettek, a „Mancit” a Margit-szigeten át, egyet a Gellért térnél és egy ideiglenes vasúti átkelőt a déli vasúti híd pótlására. Az hamar kiderült, hogy a következő jégzajlásig egyik híd sem hozható helyre, ezért úgy döntöttek: új hidat kell építeni mégpedig olyan helyen, ahol nem akadályozzák a munkát a roncsok, s ahol az – félállandó jelleggel – később is megmaradhat, amíg a korábbi hidak el nem készülnek/hidakat helyre nem állítják. A szovjet parancsnokság 1945. április 5-én adta át ideiglenes hídjait a fővárosnak. Ezek közül a „Manci” maradhatott, a másik kettőt azonban mielőbb helyettesíteni kellett, hogy az újjáépítés elkezdődhessen: megépült két pontonhíd, a Boráros és a Petőfi térnél. Az új, félállandó híd építéséről a kormány április 19-én döntött, helyét a Kossuth Lajos és a Batthyány tér közt jelölték ki – nevét is innen kapta. Rekordgyorsaságú, mindössze nyolc hónapig tartó építkezés után a hidat a hídrobbantások első évfordulóján, 1946. január 18-án adták át, hét nappal azután, hogy a pontonhidakat a jégzajlás tönkretette. 1954-ben a szerkezet eredetileg fából készült részeit acéllal helyettesítették, de a teherbírás így is korlátozott volt, s egy idő után már nagyobb autóbuszok nem is hajthattak fel rá. A hidat 10 éves élettartamra tervezték, ennek megfelelően elhasználódása miatt 1957-ben, mikor az egykori budapesti hidak (a Szabadság híd, a Margit híd, a Lánchíd és a Petőfi híd) újjáépítése után már nélkülözhetővé vált, forgalmon kívül helyezték, majd 1960-ban lebontották. A Kossuth híd gyors megvalósítása a háború utáni újjáépítés kiemelkedő állomása volt, emlékét a két hídfő helyén emléktáblák őrzik. (Forrás: https://mult-kor.hu/cikk.php?id=12191)
Földrajzi vonatkozás
Budapest

Kompetencia

Kompetencia
Anyanyelvi kommunikáció
Évfolyam
5-8. évfolyam
Módszertani javaslat
Műveltségi terület
Magyar nyelv és irodalom

Adatok exportálása: